Jak wybrać odpowiedni nośnik reklamowy?
Współczesny rynek dostarcza wielu narzędzi skutecznej reklamy, przedsiębiorcy zazwyczaj nie ograniczają się do jednego narzędzia lub kanału przekazu. Coraz bardziej powszechne są kampanie hybrydowe, łączące działania w tradycyjnych mediach jak telewizja i radio, działania outdoorowe oraz kampanie digitalowe często wykorzystujące popularne dzisiaj media społecznościowe. Kluczem do udanej kampanii reklamowej jest dobranie nośników reklamowych do charakteru prowadzonej kampanii, cech produktów i usług oraz grupy docelowej.
Najważniejsze pytania
Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, to napisać szczegółowy plan kampanii. Trzeba oczywiście brać pod uwagę budżet, ale podstawowe zadanie, na którym musisz się skupić na początku, to określenie targetu. Do kogo kierujesz swoją ofertę? W jakim wieku są osoby z grupy docelowej, czy są to kobiety, czy mężczyźni? Jakie inne cechy ich wyróżniają? Czy osoby te są kierowcami? Czy często korzystają z Internetu? Jeśli tak, raczej są to narzędzia mobilne czy desktopy? To podstawowe pytania, na jakie powinieneś sobie odpowiedzieć. Odpowiedzi dadzą ci podstawę do wyboru odpowiednich narzędzi i kanałów kampanii, nakreślą też główny kształt skutecznych działań reklamowych. Billboardy ustawione przy drodze będą z pewnością odpowiednim mediów dla kierowców, rollupy w przychodniach – dla osób starszych, zmagających się z chorobami przewlekłymi.
Czego nie może zabraknąć w twojej kampanii?
Jednym z najbardziej popularnych nośników reklamy, który sprawdza się w większości kampanii, jest tradycyjny billboard reklamowy. Billboardy stawiane są w pobliżu dużych tras, centrów handlowych, siedzib firm. Mogą pełnić funkcję informacyjną lub nawigacyjną. Zasięg jego oddziaływania jest ogromny, ponieważ mogą na niego patrzeć tysiące ludzi codziennie, jeśli ustawimy go w odpowiednim miejscu. Pomimo długiej kariery billboardu i częściowego „znieczulenia” odbiorców na powszechność reklamy w przestrzeni publicznej, nośnik ten wciąż pozostaje niezastąpionym narzędziem reklamy. Osoby mijające go często w sposób nieświadomy odbierają znaki graficzne, kolory i hasła, które mogą mieć duży wpływ na ich wybory konsumenckie.
W twojej kampanii nie powinno zabraknąć nośników reklamy świetlnej. Mogą mieć one różne formy takie jak kasetony reklamowe, znaki, loga, litery przestrzenne i wiele innych. Są dużo bardziej widoczne niż zwykłe wydruki wielkoformatowe, będą więc wyróżniać się wśród nich. Można je stosować w różnych miejscach, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Wśród ważnych nośników warto wymienić także rollupy, potykacze reklamowe, tablice reklamowe, plakaty, grafikę na pojazdach, folie OWV, folie samoprzylepne, siatki mesh. Nowoczesne technologie umożliwiają powstawanie coraz ciekawszych nośników reklamy. Innowacyjność jest jednak tylko jedną z cech skutecznej reklamy, dobór narzędzi za każdym razem powinien być poprzedzony wnikliwą analizą indywidualnej sytuacji.