Zabudowa windy na czas budowy i remontu – zasady
Na czas budowy czy remontu dźwigi osobowe w budynkach muszą być właściwie zabezpieczone. Najczęściej wykorzystuje się do tego celu specjalne zabudowy o charakterze tymczasowym. Po zakończeniu czynności remontowych i budowlanych zabezpieczenia demontuje się. Należy przy tym pamiętać, że zabudowa windy nie może być dowolna, podlega konkretnym wymaganiom określonym przez Urząd Dozoru Technicznego, choć jej wykonanie nie wymaga uzyskania dodatkowej zgody UDT. Wśród najważniejszych ograniczeń dotyczących zabudowy kabiny dźwigu należy wskazać:
- zakaz zabudowy podłogi kabiny (aby zapobiec tworzeniu się progu na skutek różnicy wysokości między podłogą kabiny i poziomem przystanków);
- zakaz zabudowy sufitu i ścian, jeśli znajdują się w nich otwory ewakuacyjne;
- zakaz zmiany masy przeciwwagi;
- zakaz ingerowania w nastawę ogranicznika udźwigu.
Ponadto, na etapie wykonywania zabudowy należy zaktualizować udźwig windy oraz dopuszczalną liczbę osób (dane dostępne na tabliczce znamionowej) z uwzględnieniem zastosowanych materiałów oraz zmniejszonej powierzchni użytkowania kabiny. W tym celu należy kierować się wymaganiami zawartymi w normie PN-EN 81-1/2 pkt 8.2 lub PN-EN 81-20 pkt 5.4.2. W drugiej z wymienionych norm można również znaleźć informacje dotyczące potwierdzenia faktu, że materiały wykorzystane do zabudowy są trudnozapalne. Konieczne jest zadbanie o to, aby zabezpieczenie nie posiadało ostrych krawędzi czy elementów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla osób korzystających z windy.
Wszystkie czynności projektowe, montażowe i inne związane z wykonaniem zabudowy kabiny powinny być realizowane w porozumieniu z producentem, konserwatorem dźwigu bądź inną osobą zaznajomioną z jej konstrukcją i działaniem. Prace montażowe należy przeprowadzić, mając na uwadze:
- pozostawienie kabiny w stanie nienaruszonym (zapobieganie uszkodzeniom);
- solidne wykonanie zabezpieczenia;
- zapewnienie dostępu do tabliczki znamionowej, panelu dyspozycji, narzędzi komunikacji zbiorowej, oświetlenia awaryjnego, wentylacji, wyświetlacza wskazującego piętro, instrukcji.
W dalszej kolejności wykonanie zabudowy dźwigu osobowego, podobnie jak w większości procesów budowlanych, wymaga skompletowania stosownej dokumentacji. Po pierwsze, niezbędne jest dokonywanie wpisów w dzienniku konserwacji, potwierdzających budowę zabezpieczenia windy. Taki wpis zamieszcza konserwator dźwigu. Następnie trzeba zebrać atesty i certyfikaty dotyczące wszystkich materiałów wykorzystanych do wykonania zabudowy. Wymagane są też:
- oświadczenie eksploatującego o stałej kontroli stanu technicznego zabezpieczenia;
- oświadczenie o świadomości poniesienia ewentualnych konsekwencji w razie wystąpienia uszczerbku w mieniu bądź zdrowiu użytkowników windy spowodowanych zabudową.